Bewegend leren op basisschool De Windroos

19 februari 2020|primair onderwijs, scope

Wethouder Schotanus van onderwijs en sport had deze week een sportieve start op basisschool De Windroos. Hij gaf daar het startsein voor de beweegpaden en bewegend leren voor alle leerlingen van de school. Na het doorknippen van het openingslint lieten alle leerlingen van de school zien, wat je aan bewegen kunt doen binnen de school en buiten op de speelplaats.

Over alle gangen van de school kunnen de leerlingen extra bewegen door middel van spring- en hinkelopdrachten. Daarnaast kunnen ze bij de paden ook spellings-, reken- of taalopdrachten gaan uitvoeren. “Het team merkt dat de leerlingen van deze tijd meer bewegingsdrang hebben. Naast cognitieve uitdagingen hebben kinderen door de dag heen ook fysieke uitdagingen nodig, ” zegt Nina Baldini, directeur van De Windroos. De leerkrachten merken dat er veel mogelijkheden zijn om reken- of spellingsopdrachten te combineren met een fysieke uitdaging tijdens je les, zowel voor binnen als voor buiten.

Het is wel van belang om de juiste zaken eruit te kiezen en makkelijk te kunnen toepassen in de praktijk. Binnen de opdrachten kun je ook goed op niveau differentiëren. Kinderen die soms even tot zichzelf willen komen, kunnen ook zinvol aan de slag. “Door even intensief te springen of te bewegen, kunnen kinderen uit hun hoofd weer hun lijf voelen,” aldus Nina Baldini. De kinderen kunnen verschillende opdrachten uitvoeren of zelf opdrachten verzinnen over de paden.

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die meer bewegen tijdens de lessen meer hersenstructuren aanleggen, meer gericht zijn op hun taak en betere executieve vaardigheden ontwikkelen zoals bijvoorbeeld plannen. De Windroos gaat in hun lesprogramma de combinatie bewegen & leren een mooi plek geven.

Meer nieuws

Deel dit bericht: