“Denk win-win”: leiderschapsdag op Het Mozaïek

15 april 2019|primair onderwijs, scope

Sinds 2014 werkt basisschool Het Mozaïek met de zeven gewoonten van persoonlijk leiderschap van Steven Covey, bekend als ‘The Leader in Me’. Op 3 april 2019 organiseerde de school haar eerste leiderschapsdag. Het perfecte moment voor de leerlingen om een echt leiderschapsmoment te creëren en aan genodigden te laten zien hoe zij de zeven gewoonten in de praktijk toepassen.

“De zeven gewoonten zijn life skills voor onze leerlingen. ‘The Leader in Me’ helpt onze leerlingen bij het maken van keuzes. Ze ontwikkelen vaardigheden zoals samenwerken, reflecteren, kritisch denken, nadenken voor je iets doet, planning en prioritering en doelgericht denken’’, vertelt directeur Karin Bakker.

Voor de leiderschapsdag had de school haar netwerk uitgenodigd, waaronder VO-scholen, ‘The Leader in Me’-scholen en organisaties waarmee Het Mozaïek samenwerkt. De leiderschapsdag begon met een presentatie van het junior Lighthouse team (leerlingenraad). Hierin zitten twaalf leerlingen die stuk voor stuk vertelden wat de zeven gewoonten inhouden. De presentatie werd sfeervol afgesloten met het zeven-gewoonten-lied gezongen door groep 1 en 2.

Rondleiders en ontvangers
Iedere leerling had zijn eigen rol. Zo waren er leerlingen die de rollen van ontvangers, rondleiders, fotografen en journalisten vervulden.

Na de presentatie was het tijd om op pad te gaan en de zeven gewoonten in de klaslokalen te aanschouwen. De genodigden werden opgesplitst in groepjes en kregen ieder twee rondleiders toegewezen die hen vol enthousiasme door de school begeleidden. Pascale uit groep 8 en Puck uit groep 6 waren twee van de leerlingen die speciaal hadden gesolliciteerd voor deze rol.

De verschillende schoolruimtes en verwijzingen naar de zeven gewoonten werden door de rondleiders vrolijk getoond en gedeeld. Puck: ’’Mijn favoriete gewoonte is ‘Denk win-win’. Ik wil dat iedereen blij is en daarom luister ik naar wat anderen willen.’’ Bij groep 7 aangekomen, vertelde een leerling uitgebreid over het doelen- en planbord. Per vak staat aangegeven of iedereen het doel heeft behaald en wat een leerling kan doen om het doel alsnog te behalen.

Bij de kleuters werden de gasten begroet door twee ontvangers uit groep 1 en 2. Zij vertelden kort hoe zij leren over de zeven gewoonten. De klas heeft een speciale praatstok die hoort bij gewoonte vijf ‘Eerst begrijpen, dan begrepen worden’. Zodra iemand de praatstok heeft, betekent dit dat de andere leerlingen luisteren en elkaar niet onderbreken. Ook hebben de kleuters op het schoolplein een speciaal hesje dat hoort bij gewoonte vier ‘Denk win-win’. Dit hesje betekent dat de leerling probeert ruzies of meningsverschillen op te lossen, zodat iedereen blij is. Iedere dag staat in het teken van een andere gewoonte en zo wisselt iedere leerling van taak.

Gasten
Een van de gasten die Pascale en Puck rondleidden, was Suzanne Aarden, leerkracht van OBS de Toermalijn in Bavel. De Toermalijn is momenteel bezig met het implementeren van ‘The Leader in Me’ binnen de school. Suzanne kwam speciaal samen met haar collega’s een kijkje nemen op Het Mozaïek om te zien hoe de gewoonten in de praktijk worden gebracht. De leiderschapsdag heeft een goede indruk op Suzanne gemaakt: ‘’Zo leuk! Ik zit nu vol ideeën hoe wij de zeven gewoonten zelf kunnen inzetten.’’

Meer nieuws

Deel dit bericht: