Excellente Indonesische leerkrachten bezoeken Oranje Nassau

24 april 2018|primair onderwijs, scope

In de schoolbanken van basisschool Oranje Nassau namen maandag 16 april veertien Indonesische leerkrachten plaats. Ze hebben elkaar in Jakarta pas voor het eerst ontmoet. De leraren komen allemaal uit verschillende regio’s van hun land en hebben individueel een prijs gewonnen omdat ze excellente leerkracht zijn.

Het ministerie van onderwijs in Indonesië heeft de reis naar Nederland voor hen georganiseerd. Aan de Universiteit Leiden is gevraagd om met de groep drie excellente basisscholen te bezoeken, waaronder de SCOPE basisschool uit Zwammerdam. Patricia Kuiken, leerkracht groep 4/5 van Oranje Nassau legt in een presentatie uit waarom haar school excellent is. In het Engels uiteraard. Kuiken vertelt dat bij Oranje Nassau wetenschap en techniek en onderzoekend en ontwerpend leren centraal staan.

“Deze vorm van onderwijs vergt andere kwaliteiten van een leerkracht. Wij geven geen antwoorden, maar stellen de juiste vragen”

Geïntegreerd

“Door onderzoekend en ontwerpend te leren, leren leerlingen op een bepaalde manier naar de wereld te kijken. Dit doet een beroep op een groot aantal doe- en denkvaardigheden”, verklaart Kuiken. De groep hangt aan haar lippen en maakt ondertussen foto’s van de presentatie.

Leerlingen denken na over de aanpak, overleggen, proberen iets en verzamelen gegevens”, vervolgt ze. “Ze evalueren en proberen conclusies te trekken over wat de oorzaak is, het gevolg en hoe iets werkt. Ook leggen ze het aan anderen uit. Doen en denken wisselen elkaar af.” Volgens Patricia is een open nieuwsgierige blik een voorwaarde om te kunnen leren. Ze legt uit dat kinderen niets leren wanneer ze bang zijn om fouten te maken.

“Deze vorm van onderwijs vergt andere kwaliteiten van een leerkracht. Wij geven geen antwoorden, maar stellen de juiste vragen”, verklaart Kuiken. “A big change in the mindset.” Ze vertelt dat de leerkrachten volgens een zeven-stappenplan werken. “Zo is het onderzoekend en ontwerpend leren geïntegreerd in ons onderwijs.”

Out-of-the-box

Na de presentatie en een kop thee in de personeelskamer is het tijd voor de excellente delegatie om de lessen te bezoeken. Ze gaan als eerste naar groep 7/8 die hard aan het oefenen is voor de Citotoets. Puk uit groep 8 legt in het Engels uit aan één van de Indonesische juffen wat ze aan het doen is. Ze vertelt dat ze best een beetje zenuwachtig is voor de Cito. Ook Gilmar uit groep 7 spreekt een aardig woordje Engels en vertelt dat hij met taal bezig is aan twee geïnteresseerde meesters.

Meester Hans demonstreert het interactieve schoolbord aan een groepje leerkrachten. Hij toont de mogelijkheden van het bord, dat gekoppeld is aan de computer. In de klas hangt het zeven-stappenplan boven de hoofden van de kinderen. Zo kun je zien waar ze zijn in het proces.

In groep 4/5 stelt Kuiken de klas een onderzoeksvraag : “Hoe groeit een narcis zonder aarde?” De kinderen denken na, ze mogen alles zeggen. “Het gaat vooral om het proces”, legt Kuiken uit. Jason van zes heeft bedacht dat je de pit gewoon op kan eten en dat de narcis dan uit je achterste groeit. Hij heeft de lachers meteen op zijn hand.

Gezellige boel

Dan is het tijd voor een Engelse les van één van de Indonesische leerkrachten. Yunina gaat voor de klas staan en vertelt dat ze haar Nina mogen noemen. Alsof ze nooit anders gedaan heeft raakt ze met een pen het touchscreen-schoolbord aan. Een van de meesters uit de buitenlandse groep zit achter het scherm en tovert het Indonesische alfabet op grote scherm. Nina oefent met de klas de uitspraak van de letters.

Vervolgens laat ze met een Youtube-filmpje zien hoe het er aan toe gaat op haar eigen school. Vanwege het tropische klimaat starten de kinderen daar om 07.30 uur. Maar ze hebben dan ook maar tot twaalf uur les. Ter afsluiting zingen ze met elkaar een Indonesisch liedje. Nina doet er een bijbehorend dansje bij. De klas zingt mee uit volle borst. Natuurlijk kan een Nederlands liedje en dansje ook niet uitblijven.

Als de kinderen naar huis zijn voor de middagpauze en de leerkrachten met elkaar lunchen, wordt directeur Annette Hesseling bedankt met een mooi Indonesisch cadeau. Ook krijgen meester Hans en Patricia een cadeau. Nog even op de groepsfoto met z’n allen en dan vertrekt de delegatie naar de volgende excellente school.

Deel dit bericht: