De Groene Hart Praktijkschool is een kleine school met zo’n 175 leerlingen met een eigen brinnummer. Er werken 45 mensen, waarvan ongeveer 30 docenten, 11 ondersteuners, een directeur, twee unitleiders en een locatieleider.
De school is gespecialiseerd in onderwijs aan leerlingen met leerachterstanden en een IQ tussen de 60 en 80. Steeds vaker komen ook nieuwkomers na een ISK-traject bij ons op school. De klassen zijn maximaal 15 leerlingen en iedere klas heeft een of twee coaches.
Naast de AVO vakken als Nederlands en Rekenen bieden we vanaf de 1e klassen diverse praktijkvakken aan. Docenten hebben vaak ofwel een praktijkachtergrond of een tweedegraads bevoegdheid in een praktijkvak, ofwel een PABO opleiding of vergelijkbaar.
Leerlingen zitten 5 jaar bij ons op school. In het 5e jaar volgen leerlingen de mbo-entree opleiding of worden begeleid richting uitstroom naar werk. Leerlingen worden voorbereid op werk, maar ook op zelfstandig wonen en een volwassen plek in de maatschappij.
Er is een zorgteam dat zich bezighoudt met de coördinatie en uitvoering van die begeleiding die niet in de les gedaan kan worden. Iedere leerling heeft een groeidocument en een ontwikkelplan. In dit ontwikkelplan beschrijft een leerling zelf zijn doelen en worden competenties bijgehouden. We zien een toenemende mate van complex gedrag bij leerlingen, waar het zorgteam op anticipeert en het netwerk van zorgpartners op inschakelt.
In leerjaar 1 hebben de leerlingen hun eerste stage, bij de kinderboerderij in het Bospark, begeleid door een docent. In leerjaar 2 oefenen de leerlingen hun stagevaardigheden in een stage op school. Vanaf leerjaar 3 wordt de stage steeds verder uitgebreid, van een groepsgewijze en begeleide stage naar individuele stages in leerjaar 4 en 5.
De school staat bekend om de kleinschaligheid en de familiecultuur. Er is veel ruimte voor maatwerktrajecten voor leerlingen en doen we vooral datgene dat voor de leerling nodig is. Sinds 2021 wordt er ingezet op een versterking van de samenwerking met het Groene Hart Leerpark (vmbo-basis, -kader, -gemengde leerweg en ISK). Er is een traject onderwijsvernieuwing gestart waarbij leerlingen een aantal uur in de week projectonderwijs volgen. De projectlessen worden door docenten geschreven. In een project wordt vakoverstijgend en contextrijk materiaal aangeboden, met veel ruimte voor eigen keuzes en differentiatie.