Jaar van het Rekenonderwijs
Op dinsdag 21 januari werd het Rekenjaar voor het primair onderwijs afgetrapt met een inspirerende studiedag voor intern begeleiders, directeuren, teamleiders en rekenspecialisten. Dit initiatief sluit perfect aan bij de strategische koers van SCOPE scholengroep waarin het versterken van basisvaardigheden, zoals rekenen, centraal staat.
De focus ligt op het verbeteren van rekenvaardigheden van leerlingen, het bevorderen van samenwerking tussen scholen en het leren van elkaars expertise. Het doel is niet alleen betere resultaten, maar ook een duurzame basis voor hoogwaardig rekenonderwijs. Dit willen we realiseren door gezamenlijke scholing, uitwisseling van goede voorbeelden en intervisie.
Inspirerende sessies
De dag startte met een presentatie van de doelen en ambities van het Rekenjaar, gevolgd door een feestelijke prijsuitreiking van de rekenwedstrijd. De afgelopen weken deden alle basisscholen mee aan een rekenopdracht en maakten kans op mooie prijzen.
Wied Ruijssenaars en Cécile Ruijssenaars-Elshoff (meer info) verzorgden een inspirerende sessie over de rol van schoolleiders en intern begeleiders in effectief rekenonderwijs. Met praktijkvoorbeelden en theoretische inzichten benadrukten zij het belang van een gezamenlijke visie, goede instructiekwaliteit en een stabiele leeromgeving. Zij gaven praktische adviezen en handvatten waarmee leerkrachten gezamenlijk het rekenonderwijs kunnen verbeteren. Ze legden uit hoe automatiseringsproblemen kunnen worden aangepakt door principes zoals isoleren, integreren en consolideren. Ook kwam het gebruik van diagnostische hulpmiddelen aan bod om onderwijs beter af te stemmen op leerlingbehoeften. Deze aanpak versnelt het leerproces en helpt leerlingen hun rekenvaardigheden sneller te automatiseren.
Inspiratiemarkt en actieplannen
In de middag stond leren van elkaar centraal. Tijdens de inspiratiemarkt presenteerden scholen trots hun aanpak, successen en vraagstukken in het rekenonderwijs. Dit bood nieuwe ideeën en de gelegenheid om best practices te delen. Daarna werd in teams gewerkt aan schoolgerichte actieplannen, ondersteund door een praatpapier.
Het rekenmuurtje: Samen bouwen aan succes
De dag werd afgesloten met de introductie een fysiek rekenmuurtje van grote legoblokken, een visueel hulpmiddel om de voortgang tijdens het Rekenjaar te volgen. Bij elke bijeenkomst worden bouwstenen toegevoegd met de opbrengsten van die dag. Aan het einde van het jaar symboliseert het rekenmuurtje de gezamenlijke groei.
Met nog meer bijeenkomsten in het vooruitzicht zetten we samen belangrijke stappen om het rekenonderwijs verder te versterken.