Leerlingen Lyceum geven innovatieve adviezen voor hergebruik afval
Op maandagochtend 14 oktober waren alle derdeklas Technasiumleerlingen van het Groene Hart Lyceum aanwezig in de raadszaal van het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn. Ze presenteerden daar in aanwezigheid van Wethouder Leo Maat van duurzaamheid, cultuur, afval en dierenwelzijn de resultaten van hun onderzoek naar circulaire afvalstromen op scholen in de gemeente.
Het Technasium is een onderwijsstroom voor leerlingen met interesse in de bètavakken waarbij het vak onderzoeken en ontwerpen centraal staat. Technasiumleerlingen doen onder meer onderzoek voor opdrachtgevers naar technische oplossingen voor bestaande problemen. Ze ontwikkelen op die manier vaardigheden die later in een vervolgstudie of baan erg van pas kunnen komen.
De derdeklassers hadden zich in de weken voorafgaand aan de presentatie beziggehouden met circulaire economie: het idee dat de grondstoffen uit afval zo veel mogelijk hergebruikt moeten worden, in plaats van aan de natuur onttrokken. In groepjes van drie of vier hadden de leerlingen verschillende basisscholen en op het Lyceum zelf, de afvalstromen in kaart gebracht. Op basis daarvan kwamen ze met adviezen aan de scholen om hun afval beter te kunnen hergebruiken.
De Wethouder opende de ochtend en was aandachtig toeschouwer bij de videopresentaties. Hij onderschreef het belang van circulair denken voor de Gemeente Alphen aan den Rijn. “Afval, we produceren er ontzettend veel van, maar wat kunnen we ermee doen? Ik ben erg blij dat jullie hier een project van hebben gemaakt. In de toekomst zullen we steeds meer bewegen naar een duurzame omgang met grondstoffen. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van jullie onderzoek.”
De resultaten van de onderzoeken waren leerzaam en de adviezen van de leerlingen waren vaak erg innovatief. Zo waren er twee groepen die op dezelfde basisschool met een idee voor een groentetuin kwamen: de ene groep wilde het organisch afval gebruiken om de groente te kweken, de andere groep kwam met het idee om de kinderen op school een vogelverschrikker te laten knutselen met het plasticafval. Een andere groep wilde het plastic juist omsmelten tot grondstof voor een 3D-printer, en weer andere leerlingen kwamen met het idee om potloden te laten maken van het papierafval.