Leerplein J.P. Sweelinck zorgt voor rust en ruimte

20 januari 2019|primair onderwijs

Basisschool J.P. Sweelinck in Alphen aan den Rijn heeft sinds kort een nieuw leerplein in gebruik genomen. Deze slim ingerichte ruimte bevordert het samenwerken en helpt leerlingen om geconcentreerd te werken en beter hun doelen te bereiken.

Directeur Cootje Smit wijst op de leerlingen die in tweetallen of alleen geconcentreerd zitten te werken. “We vinden het belangrijk om een ruimte te hebben waar kinderen lekker zelfstandig aan het werk kunnen. Sinds anderhalf jaar zijn we IPC-school. IPC staat voor International Primary Curriculum. Het samenwerken en leerdoelen stellen is hierbij heel belangrijk. We kwamen er achter dat de inrichting van onze aula erg verouderd was en niet stimuleerde om lekker aan het werk te gaan.”

“We hebben een innovatie-aanvraag gedaan bij SCOPE om een nieuwe inrichting te kunnen realiseren. Daarna is er een ontwerp gemaakt en daaruit is ons leerplein voortgekomen.” De nieuwe inrichting is ruim en open, met verschillende hoeken die geschikt zijn voor diverse leeractiviteiten. Een ruime tafel met stoelen voor grote groepen, kleinere tafels met groene bankjes voor kleine groepjes, statafels die geschikt zijn om met Chromebooks aan te werken en lagere tafels met krukken voor creatieve opdrachten.

Smit: “Leerkrachten zitten hier ook graag met kleine groepen te werken of laten kinderen zelfstandig aan hun huiswerk werken. Sinds we een IPC-school zijn geworden werken we niet meer met de aparte vakken aardrijkskunde en geschiedenis, maar werken de klassen steeds twee aan twee met thema’s. Dus groep 3 en 4 werken samen aan een thema, 5 en 6 aan een andere thema en 7 en 8 ook. Kinderen moeten op onderzoek gaan over hun onderwerp en dat doen ze graag hier.”

“Het stimuleert ze ook in hun zelfstandigheid. Toen de meubels kwamen en we bezig waren met het inrichten, zeiden de kinderen: ‘Het lijkt het voortgezet onderwijs wel.’ In het midden is nu ruimte gemaakt, daar stonden eerst lange tafels en stoelen. Als de leerlingen iets moeten bouwen, dan gaan ze gewoon op de grond zitten.”

Groepjes leerlingen komen afwisselend het leerplein op en werken samen of zelfstandig aan opdrachten. Twee Intern Begeleiders gebruiken een tafel om samen te overleggen. Smit: “Het leerplein past in onze ideeën over onderwijs, en het is natuurlijk een mooi plaatje als je voor het eerst binnenkomt. Maar het belangrijkste is dat we rust gecreëerd hebben, en ruimte.”

Deel dit bericht: