Samenwerking Topmavo, mboRijnland en Alrijne afgesloten met miniconferentie

24 januari 2020|scope, voortgezet onderwijs

Op donderdag 23 januari vond op de Topmavo in Alphen aan den Rijn een miniconferentie plaats waarin de deelnemers lieten zien hoe samenwerking mogelijk is tussen het vmbo, mbo en het beroepenveld. Aanleiding was een project waarbij derdeklassers van de Topmavo in samenwerking met mboRijnland activiteiten verzorgden voor bewoners van Alrijne Oudshoorn.

Vanuit het programma Sterk Beroepsonderwijs vraagt het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap meer samenwerking tussen vmbo’s, mbo’s, bedrijven en instellingen. Het doel hiervan is een betere oriëntatie op een vervolgopleiding en het beroepenveld. Praktijkervaringen vormen hier een belangrijk onderdeel van. De Topmavo, mboRijnland en Alrijne geven vorm aan Sterk Beroepsonderwijs door hun samenwerking.

Tijdens de conferentie kwamen de Topmavoleerlingen Lucas, Marwah en Kristin aan het woord over hun ervaringen bij verpleeghuis Oudshoorn. Kristin: “Vooraf kregen we veel informatie over ouderen. In de voorbereiding kom je er achter dat je veel moet regelen, zoals bijvoorbeeld een begroting maken.”

Voor het project bedachten en organiseerden de derdeklassers een damessoos met high tea, gym, wandelen en een tuinclub. Lucas: “Ik heb beter leren plannen tijdens het project.” Ook hebben de leerlingen een beter beeld gekregen van het leven in een verpleeghuis. Kristin: “Mensen zijn vergeetachtig, je moet geduld met ze hebben.”

Drie oud-leerlingen van de Topmavo die nu op mboRijnland zitten, kwamen ook aan het woord. Zij gaven aan dat het erg fijn is om al op het vmbo praktische ervaring op te doen. Dat maakt de overgang naar het mbo, waar veel meer zelfstandigheid wordt gevraagd, minder groot. Door zelf dingen te doen en te ontdekken kun je al op het vmbo een beter beeld van een beroep krijgen.

Arent Piek, unitleider bovenbouw van de Topmavo: “Het is mooi om te zien dat leerlingen hun talenten ontdekken, zo worden wij iedere keer weer verrast wat leerlingen doen en kunnen tijdens dergelijke projecten.”

Deel dit bericht: