Sfeer proeven op de ‘grote school’

22 februari 2018|primair onderwijs, scope, voortgezet onderwijs

De overstap van groep 8 naar de middelbare school is voor de meeste leerlingen best spannend. Een vreemd gebouw met elk uur een andere les in een ander lokaal en verschillende docenten voor de klas die deze lessen geven.

Daarom zijn de afgelopen weken op twee vestigingen van CSG Groene Hart de stagemeeloopdagen georganiseerd. Alle groep 8-leerlingen van de SCOPE basisscholen mochten samen met hun klasgenootjes een schooldag beleven op de Groene Hart Topmavo of het Groene Hart Lyceum. Een Engelse les volgen, het lab in om proefjes te doen of drummen in het muzieklokaal.

Lyceum
Op vrijdag 9 februari waren de achtste groepers van De Stromen en De Rank aan de beurt om een dag mee te lopen op het Lyceum. Om negen uur ’s morgens werden vijftig leerlingen ontvangen in de grote studiezaal op de eerste verdieping. Daar kregen ze een rooster met daarop de lessen die ze deze dag zouden gaan volgen.

De eerste les van groep 8 van De Stromen was Nederlands. Hiervoor moesten ze een spannend verhaal afmaken. Linde zit te smullen tijdens de les, maar ze is dan ook dol op boeken. Ze kijkt nu al erg uit naar alle boeken die ze straks mag lezen op het voortgezet onderwijs.
Tijdens natuurkunde mogen de leerlingen proefjes met vuur doen. Met flinke steekvlammen leren ze dat ze hun handen door een vlam van ‘koud vuur’ van 600 kunnen halen, maar dat dit niet kan bij een vlam van 900 . En dat warmte naar boven stijgt.

De Rank heeft muziekles. Het is alweer de laatste les van deze schooldag. “Jammer”, vindt Lova. Het muzieklokaal staat vol met allerlei instrumenten. Aan de muren hangen gitaren. De kinderen verdelen zich in groepjes en nemen plaats achter de instrumenten. Femke wil heel graag gitaar leren spelen. De klas leert een aantal noten en aan het einde van de les spelen ze gezamenlijk de geleerde partijen.

Voor biologie mochten de kinderen van De Stromen dierenschedels bestuderen. Jaylee vindt het een beetje eng, het is tenslotte wel een dood dier. Door naar de vorm van de bek te kijken, de tanden en eventuele hoorns kwamen de meesten wel aardig in de buurt van het soort beest. Daarna is ook voor hen de dag alweer voorbij.

Tijdens de afsluiting met hun eigen leerkracht bespraken de leerlingen hoe ze dag ervaren hebben. Uiteindelijk kreeg deze schooldag een dikke acht of hoger van de leerlingen. Alvast een mooie ervaring rijker, fietsten ze weer terug naar hun eigen vertrouwde school.

Topmavo
Op dinsdag 13 februari zijn de groepen 8 van Samen op Weg, Groen van Prinsterer, De Mare en De Viergang aan de beurt. Tijdens de les Mens & Maatschappij (M&M) legt de docent uit dat de les over het oude Egypte gaat en dat onder andere geschiedenis, aardrijkskunde en economie aan bod komen. Veel leerlingen weten wel iets van het oude Egypte, maar ze hebben nog nooit hun naam in hiërogliefen geschreven. Een leuke opdracht. Ook leert de klas iets over het land en de vruchtbare grond langs de Nijl. En natuurlijk komen de mysterieuze piramide’s en sfinxen aan bod.

Bij Mens & Natuur (M&N) bekijken de groepen 8 van Samen op Weg en Groen van Prinsterer cellen van een plant onder een microscoop. Noa vertelt dat ze de ‘muren’ kan zien van de cel. De docent legt uit dat dit de celwanden zijn. “Als jullie goed kijken kun je ook de bladgroenkorrels zien, deze zorgen uiteindelijk voor suiker en zuurstof.” Lisanna kan het nu goed zien. De klas krijgt ook nog dierlijke cellen te zien. Donna ziet de pantoffeldiertjes kronkelen. Ze leren dat plantencellen groen zijn en dat dierlijke cellen ook nog een vliesje hebben.

Lisanna heeft het vandaag erg naar haar zin gehad. Ze denkt er zelfs over om zich aan te melden voor de Topmavo; ook al gaat de rest van haar klas naar andere scholen. De meeste leerlingen kunnen niet wachten om naar de ‘grote school’ te gaan, op naar een nieuw begin.

Deel dit bericht: