VR-brillen op Het Mozaïek: “Alsof ik echt in de ruimte ben!’’

21 mei 2019|primair onderwijs

Sinds dit schooljaar is Het Mozaïek in Alphen aan den Rijn volop in de weer met virtual reality in de lessen. In het kader van wetenschap en technologie onderwijs (W&T) heeft de school een innovatieaanvraag gedaan voor filosoferen met VR-brillen en deze aanvraag werd goedgekeurd. Hiermee is de school een van de eerste basisscholen in Nederland die virtual reality inzet in het onderwijs.

Bij wetenschap en technologie leren kinderen ontdekkend en ontwerpend leren door eenentwintigste-eeuwse vaardigheden toe te passen. Filosoferen, verdiepen in onderwerpen, is hierbij erg belangrijk. Het doel is om virtual reality te koppelen aan filosofische vragen. De VR-brillen geven een extra dimensie aan het filosoferen. Ze brengen verdieping in de gesprekken en in de lesstof, dit kan een grote meerwaarde in het onderwijs betekenen.

Met de VR-brillen springen de kinderen in een virtuele wereld van 360 graden beelden. Dit schooljaar is vooral een opstartjaar geweest met betrekking tot het filosoferen, alsook in het gebruik van de VR-brillen. Groep 6a was hierbij de gelukkige klas. De brillen zijn door deze leerlingen getest tijdens de wetenschap- en technologieprojecten, maar ook tijdens vakken als geschiedenis, natuur en aardrijkskunde. Julian uit groep 6a: “We hebben al filmpjes gezien van onder andere de ruimte en Auschwitz. De juf geeft ons vooraf ook een kijkvraag of kijkopdracht mee.’’

Leerkracht Lydia Vonk: “Het uiteindelijke doel is dat volgend schooljaar groep 5 tot en met 8 met de VR-brillen aan de slag gaan. Daarom geeft groep 6a uitleg aan andere groepen over het gebruik van VR. Leerlingen nemen daarin enthousiast hun leiderschap.’’ 

Via de website van TeachVR heeft de school toegang tot lesmateriaal over onder andere verkeer en natuur. Het Mozaïek creëert ook zelf foto’s en video’s met een speciaal aangeschafte 360 graden camera. Zo werkt de school ook samen met ouders om informatieve filmpjes over beroepen te maken. Lydia: “Een van de ouders werkt als stewardess en heeft onze camera meegenomen om een heel leuk filmpje te maken over onder andere de cockpit van een vliegtuig.” 

De testperiode heeft zowel de leerkrachten als de leerlingen erg enthousiast gemaakt. Julian: “Het lijkt alsof je echt ergens anders bent. Dat is wel heel vet hoor.” Ook Lydia is zeer tevreden: “Als je er zelf inzit, dan heeft het zoveel impact. Dat vergeet je niet meer. De kinderen beleven de informatie veel intenser, waardoor de leerstof ook zichtbaar beter opgenomen wordt.”

Deel dit bericht: